Saturday, August 4, 2012

Hidup sebagai Pegawai Eksekutif (PENGUATKUASAAN)

Setahun sudah berlalu sejak 11/07/11 aku mula melapor diri di sini sebagai seorang Pegawai Eksekutif (Unit Penguatkuasaan) di PERKESO Temerloh ini. Segala pahit manis aku dah lalui. Berbagai ragam manusia aku dah jumpa.Berurusan dengan kebanyakannya manusia yang lebih berumur dari aku. Mengajar aku erti kesabaran + kematangan + kejujuran + kehidupan. Wooww..banyaknya jenis 'k' yg aku belajar.

Mula2 datang aku sendiri tidak dapat membayangkan apakah jenis tugas yg aku akan lakukan.Bayangan aku, pegawai eksekutif mungkin hanya melibatkan kerja2 pengurusan dan penyeliaan. Tanggapan aku salah. Aku telah ditempatkan dibawah Unit Penguatkuasaan dan sememangnya skop kerja aku melibatkan kerja luar.Boleh kata dalam sebulan tu memang hari2 la keluar.Dalam seminggu awal bulan tu sahaja aku curi2 tak keluar.

Pada permulaannya memanglah mencabar tahap maksima kerja ni.Dah la penat, kadang2 kalau dapat majikan yang banyak songeh lagi penat nak layan. Kita penat2 cari company dia, nak tak nak je dia layan kita.ish2.Nak lebih2 pun dok ingat jugak. Kita ni Goverment Servant, kene jaga imej Socso. Nak sedapkan hati, aku selalu berpegang pada quotoes 'Customer is always right'. Kalau dulu time belajar dekat Uitm dulu ada subjek Customer Service.Aku sangatlah suka subjek ni, sebab senang nak score.Tak payah nak bace buku or hafal beria time exam coz boleh guna common sense saje bila menjawab.,. Tapi bila dah sampai in the real world memang tak sangka la customer service ni is not that easy. Working in this line (customer service) needs a lots of patients.

Bercakap tentang bidang tugas pula aku ditugaskan untuk memeriksa dan menyelia rekod caruman majikan untuk memastikan segala bayaran mereka diuruskan secara teratur. Secara kasarnya aku ditugaskan untuk buat inspection ke premis majikan secara berkala. Selain itu, untuk tugas tambahan, aku juga ditugaskan untuk memberi ceramah kepada majikan dan pekerja untuk meningkatkan lagi tahap kesedaran mereka tentang pentingnya keselamatan sosial. Yang paling best sekali, ialah aku juga ditugaskan bahagian pendakwaan dan kompaun. Maksudnya aku juga handle kes-kes di mahkamah. Setakat ni baru 2 je kes yang aku uruskan di mahkamah. Bab kompoun pula, jika ada aktiviti Ops Kesan aku boleh keluarkan kompoun serta-merta sekitar RM500-RM1000.

So far, aku dah dapat mengikut flow kerja ni. Bab Penguatkuasaan memang dah terrorlah.Tapi kalau orang tanya aku bab faedah, aku stilll blur2 lagi. Yelah, sebab aku tak duduk di unit faedah. Bila kita tak buat benda tu, macam susah sikit lah nak adapt dan faham. Aku anggap semua ni sebagai pengalaman sebab aku start from the scratch as a fresh student. Semoga Allah akan sentiasa kuatkan hati aku untuk mengharungi bidang kerja ini. Amin

1 comment:

  1. Assalamualaikum. Sy dapat interview pada 25 Sept 2014 ni. Jadi sy ingin minta pertolongan jika awak boleh bagi tips dan pandangan semasa temuduga. Sy interview utk jawatan yg sama dgn awk. Harap dapat membantu.
    boleh hubungi sy di anisah.hamran@gmail.com

    terima kasih.

    ReplyDelete